دوچرخه سواری ممکن است به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند

 عادت به دوچرخه سواری چه به عنوان یک وسیله ی نقلیه برای رفتن به کار یا به عنوان یک فعالیت تفریحی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

در یک مطالعه ی کوهورت که توسط دکترRasmussenو همکارانش از دانشگاه Southern Denmarkبر روی 24623 مرد و 27890 زن دانمارکی با محدوده ی سنی 50 تا 65 سال انجام شد، ارتباط بین عادات به دوچرخه سواری( تفریحی یا وسیله ای برای رفت و آمد) با ابتلا به دیابت نوع 2 بررسی گردید.

نتایج این تحقیق در مجله ی PLOS Medicineمنتشر شد. محققان دریافتند که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادیکه از دوچرخه سواری بصورت یک عادت دائمی لذت می برند کمتر است و این خطر با مدت زمان دوچرخه سواری نسبت عکس دارد.

5 سال پس از مرحله ی اول تحقیق،  شرکت کنندگان مجدداً مورد بررسی قرار گرفتند و در مورد عادات دوچرخه سواری خود گزارش دادند. در این مرحله ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادیکه به دوچرخه سواری درطی این مدت عادت داشتند 20 درصد  کمتر از افرادی بود که دوچرخه سواری نمی کردند.

درحالیکه ، محققان این نتایج را برای متغیرهای مخدوش کننده مانند رژیم غذایی، مصرف الکل، سیگار و فعالیت بدنی بجز دوچرخه سواری تنظیم کردند و همچنین عواملی مانند اندازه ی دور کمر و نمایه ی توده بدنی  در این  آنالیزها در نظر گرفته شد، بازهم شانس تأثیر عوامل اندازه گیری نشده یا بایاس بر نتایج، به دلیل از دست رفتن برخی اطلاعات بیماران یا به دلیل گزارش خود افراد در مورد عادات دوچرخه سواریشان وجود دارد.

با این حال، این نتیجه که فعالیت دوچرخه سواری و یا حتی شروع دوچرخه سواری در اواخر دوره ی میانسالی می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند، از اجرای برنامه هایی برای تشویق افراد به دو چرخه سواری حمایت می کند.

 دکتر راسموسن می گوید: از آنجائیکه  دوچرخه سواری را می توان در بسیاری از فعالیت های روزمره  وارد کرد، این فعالیت برای بخش بزرگی از جمعیت از جمله افرادی که با کمبود وقت برای فعالیت  بدنی مواجه هستند، جذاب است.

 او همچنین اشاره کرد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی که دوچرخه سواری را در میانسالی و پیری آغاز کرده اند، کاهش می یابد، این موضوع نشان می دهد حتی اگر وارد مرحله ی پیری شده اید، دوچرخه سواری می تواند خطر ابتلا شما به بیماریهای مزمن را کاهش دهد.

 منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/311634.php